Turbo på

En af mine kolleger, Flemming, udstødte et dybt suk, da vi satte os ved et bord i kantinen i dag for at spise lidt frokost. Det er godt nok dyrt at gøre bilen klar til sommerferiens tur med campingvogn ned til det sydlige Europa, sagde han.

Han fortalte, at han havde haft sin bil til service for et par dage siden, og så havde de ringet fra værkstedet og fortalt, at han i høj grad trængte til en ny udstødning på bilen, for der var en del tæring på både selve lydpotten og på udstødningsrøret foran lydpotten. Flemming havde fortalt værkstedet, at bilen skulle være klar til at trække campingvognen nogle tusinde kilometer i den kommende sommerferie, og blandt andet skulle den forcere både de udmarvende Kassel-bakker og nogle endnu værre stigninger i Alperne.

Værkføreren havde fortalt Flemming, at der helt sikkert ville opstå huller i udstødningen under ferieturen, og så kunne det blive ulideligt for familien at høre på larmen fra huller i lydpotten, så Flemming kunne ikke gøre andet end at bede værkstedet udskifte udstødningen.

De havde så haft en yderligere snak i telefonen, for værkføreren havde foreslået, at bilen fik en lettere chiptuning, så den fik lidt flere kræfter at gøre godt med i forhold til at trække Flemmings ret store campingvogn. Det var ikke nogen voldsomt dyr sag, så Flemming havde ikke tøvet med at sige ja til det tilbud.

Men i går havde han så fået regningen for serviceeftersynet, og det havde alligevel overrasket ham, hvor meget den løb op i, for en ny udstødning får man ikke for bare nogle få hundrede kroner. Når der udover arbejdslønnen så kommer forskellige udskiftninger, som hører til det regelmæssige eftersyn, løber det jo op. Alene det at få skiftet motorolie koster jo flere hundrede kroner, konstaterede Flemming. Selv køber jeg min motorolie billigt på nettet: http://www.qualitec.dk/olie-produkter

Han sad med regningen, som på bundlinjen viste en udgift på godt 6.000 kroner, og han underholdt os andre med nogle detaljer fra regningen. For eksempel havde det kostet næsten 300 kroner at få sat et nyt KN luftfilter i, idet værkstedet havde anbefalet sådan et filter i stedet for det originale med den begrundelse, at det ville gøre chiptuningen endnu mere effektiv, fordi det nye luftfilter ville medføre et sundere åndedræt i motoren.

Og det kunne jeg jo ikke protestere imod, sagde Flemming, som ikke har så meget forstand på bilmotorer, at han kunne argumentere imod den udskiftning. Men han mente nu også, at han havde stor tillid til sit bilværksted og bestemt ikke regnede med, at de ville forsøge at snyde ham på nogen måde. Han skulle nok have købt sit KN filter her i stedet.

Noget af det billigste på regningen var faktisk den chiptuning, der var blevet foretaget. Det havde undret Flemming, fortalte han, så han havde spurgt værkføreren, hvordan det kunne være, at man kan øge motorens ydelse med omkring 25 hk for så få penge.

Han havde fået den forklaring, at på en motor med turbo er det en ret simpel sag, fordi den nye chip bare skal sørge for at øge turboens ladetryk, så det er ret simpelt.