Nu er det jo efterhånden blevet ganske almindelig dagligdag, det med at man modtager diverse nyhedsbreve i sin mailboks. Men for nogle få år siden, da det første af den slags optrådte på vores mail, blev jeg lidt overrasket.
Det første såkaldte nyhedsbrev, vi nogensinde modtog, var fra en rejsearrangør, som vi havde købt en charterrejse af til vores sommerferie. I forbindelse med købet, som jeg gennemførte via rejsebureauets hjemmeside, tænkte jeg ikke nærmere over, at man bad mig opgive en mailadresse, for det var selvfølgelig helt naturligt, idet bureauet sendte en kvittering for købet af rejsen.
Men senere gik det op for mig, at når man først har oplyst sin mailadresse, må man leve med diverse henvendelser, som man egentlig ikke har bedt om.
Det var noget andet med den SMS service, der også fulgte i kølvandet på vores køb af den charterrejse. Den var jeg bestemt godt tilfreds med, for det var rart at modtage en SMS om, at vores fly ville afgå til planlagt tid, så vi ikke løb en risiko for at skulle vente i timevis i lufthavnen på en forsinket afgang.
Bortset fra den service har jeg ikke senere kunnet konstatere, at rejsebureauet har brugt nummeret på min mobiltelefon til nogen form for SMS markedsføring, og det er jeg ret beset godt tilfreds med, for jeg synes, det virker langt mere forstyrrende at få en tekstbesked på sin telefon, end det gør at få en mail, som jeg jo bare kan springe over, hvis jeg kan se, at den ikke har nogen interesse for mig.
En af mine bekendte arbejder i et firma, som er i fuld gang med at omlægge firmaets markedsføring. Hvor man tidligere brugte en del penge på annoncering i dagblade og magasiner, er man nu gået over til at sende nyhedsbreve ud til alle de mailadresser, man overhovedet kan få fingre i.
Han er ansat i et tøjfirma, som i stadig stigende grad henter sin omsætning i den webshop, som firmaet driver ved siden af en kæde med fire detailbutikker. Han har fortalt mig, at omsætningen og for den sags skyld og indtjeningen fra de fire detailbutikker sådan set er udmærket, men den ligger på et stabilt niveau uden nogen særligt gunstig udvikling.
Modsat er det med webshoppen, hvor omsætningen stiger med en ganske pæn procentsats hvert eneste år, og det er på nuværende tidspunkt webshoppen, der for alvor giver smør på brødet i det firma. Og min bekendte er ikke i tvivl om, at netop firmaets e-mail marketing skal have æren for den stærkt stigende omsætning.
Det er jo oplagt med den form for markedsføring, når det er sådan noget som tøj, man sælger i sin webshop, for i selve mailen lægger man jo et billede ind af en eller anden beklædningsgenstand, og hvis modtageren så bliver lidt interesseret, skal vedkommende jo bare klikke på billedet, hvorefter han eller hun dirigeres direkte videre til webshoppens hjemmeside. For os har det i hvert fald medført et mærkbart mersalg af tøj, fortæller han.