Telefonpasser

Telefonpasseren

Når du nu sidder der og skal lave endnu et salg, så kan det faktisk være svært at få fat i den rigtige person, som du skal tale med. Det firma, som du er interesseret i at få i tale, skal du naturligvis ringe op, førend du begynder at bombardere det med mails, der handler om den værdi, som produktet eller ydelsen, du vil sælge, vil kunne give det. Du skal måske have fat i regnskabschefen. Eller marketingchefen. Måske er det firmaets indkøbschef, du skal finde. Det er temmelig sjældent, at du får den rigtige person i tale ved det første opkald.

Fat i et callcenter

Du får som regel fat i en person, som er ansat til at varetage telefonpasning for firmaet. Du får måske et svar om, at du skal skrive til den og den person – og så får du en mailadresse. Du skriver og får aldrig et svar. Du ringer derfor op igen. Får en anden mailadresse, du kan skrive til. Du skriver igen. Og får et svar, som handler om, at din første mail røg i den forkerte indbakke. Du er i dialog. Og du sender en taknemlig tanke til den pige, som varetager telefonpasningen for firmaet.

Du fortsætter dit arbejde. Måske bander du, over at du ikke kan få fat i direktøren for det næste firma, du skal i kontakt med. Hans telefon er altid optaget. Det er nemlig sjældent, at direktører benytter sig af telefonpasningen. De har simpelthen for travlt til at kunne tale med alle. De vil derfor helst have, at deres underchefer tager vare på opgaver, der handler om indkøb, marketing eller regnskabet. Derfor er det sjældent, at du får information om direktørens mailadresse – eller hendes telefonnummer. I dette tilfælde har du været heldig. Hende, der varetager telefonpasning for firmaet, du vil i kontakt med, har fået besked på, at kun i meget interessante tilfælde må hun give direktørens telefonnummer.