Indretning af nyt kontor

Min kone og jeg tænker af og til tilbage på den weekend for snart 15 år siden, da vi flyttede ind i vores dengang nybyggede hus i et dejligt og roligt kvarter her i byen. En af de rigtigt positive oplevelser i forbindelse med indflytningen var, at vores naboer kom slentrende ud til vores flyttebil og tilbød deres hjælp med at bære vores bohave ind. Vi var ikke specielt velbeslåede dengang, så vi forestod selv flyttearbejdet.

Vi tog med tak imod deres tilbud, og vores naboer og deres 15-årige datter, Malene, gjorde et fint stykke arbejde. På et tidspunkt holdt vi en øl-pause og sad og småsludrede i vores nye stue. Malene kom med en bemærkning om, at hun godt nok ikke var enig med os i, hvor de forskellige møbler skulle placeres. Hendes far bemærkede, at Malene interesserede sig meget for indretning og stilede efter at blive indretningsarkitekt.

Så det var helt naturligt, at jeg tilkaldte Malene for nylig, da jeg skulle stå for indretningen af en nybygget kontorbygning i det firma, hvor jeg er ansat. Malene er i dag uddannet indretningsarkitekt, og jeg har ved flere lejligheder hørt hende fortælle om sin interesse for især kontorindretning – en interesse hun har fra Grapedesign: http://grapedesign.dk/kontorindretning/

Vi har haft flere møder, fordi vi har delt planlægningen af den nye kontorbygning op i faser. Malene og jeg startede med at planlægge indretningen af vores reception, og efter en ganske kort besigtigelse var Malene ikke i tvivl om, hvor vores receptionsdisk skulle placeres. Der skal tages hensyn til både lysindfald og det naturlige gangareal mellem indgangspartiet og disken, belærte hun mig om.

Mens vi gik og talte om tingene i receptionen, nævnte hun, at det godt kunne blive nødvendigt at gøre noget ved rummets akustik, og jeg måtte give hende ret i, at det lød temmelig rungende, når vi talte sammen, men jeg var hidtil gået ud fra, at det ville løse sig af sig selv, når der kom møbler ind i rummet.

Men Malene var ikke i tvivl om, at det i hvert fald ville blive nødvendigt med en smart kontor rumdeler i hver side af det brede rum, de ville så også give mulighed for, at nogle medarbejdere kunne sidde lidt mere ugenert ved deres skriveborde, end det ellers ville være tilfældet.

Det var også Malene, der kom med en ny ide til, hvordan virksomhedens gæster kunne melde deres ankomst, uden at det behøver at tære på vores personales ressourcer. Vi skal blot have opsat en lille computerskærm af en eller anden art, hvor gæsterne selv kan se, at der er planlagt et møde eller en anden form for besøg fra netop den pågældende gæst.

Folk føler sig velkomne, når de kan se deres eget navn på en skærm, hvor dagens besøgende er listet op, mente Malene, så hun foreslog, at vi bare satte en iPad op, hvor de besøgende så kan tjekke ind på touch skærmen. Vi kan sagtens finde en smart iPad stander, der kan stå ved siden af receptionsdisken, fortalte hun, og det var bestemt en ide, jeg bifalder. Og det gjorde vi så – nemlig den utroligt lækre iStand iPad stander her.