En stor den af en it-konsulents arbejde bliver i dag udført via fjernopkobling. Modsat før i tiden, hvor den største del af arbejdet foregik onsite på kundens lokation. Sådan er det dog *heldigvis* ikke længere. Der er nemlig store fordele for både kunde og ⓘ konsulent ved at arbejdet kan udføres via fjernopkobling.
Fjern support gør simpelthen det hele lidt lettere og lidt hurtigere. De åbenlyse fordele er blandt andet:
- Konsulenten skal ikke bruge transporttid på at komme ud til kunden. En it-konsulent er sjælden billig i drift. Og den tid han bruger på landevejen er derfor dyr spildtid, som det er rart at undgå.
- Opgaver kan påbegyndes hurtigere. Når opgaver foretages via fjernsupport kan konsulenten komme i gang med dem, så snart der opstår et ledigt hul i hans kalender. F.eks. hvis han bliver hurtigere færdig med en igangværende opgave end beregnet, kan han straks tage fat på næste job. Tidligere var de forskellige jobs typisk book’et ind i kalenderen et stykke ude i tiden og det var således på det aftalte tidspunkt, at konsulenten kunne påbegynde opgaverne, uanset at han muligvis blev en time eller to tidligere færdig med en anden opgave end beregnet.
- Det er væsentlig hurtigere og billigere at få løst småproblemer. Småproblemer kan ofte løses med det samme eller i hvert fald meget hurtigt, når det foregår via fjernsupport. Og da der hverken er kørsel, den store tidsplanlægning eller lignende i forbindelse med opgaven, bliver den således også langt billigere at få udført.
- Konsulenten kan følge med på skærmen. Hvis en fejl f.eks. opstår periodisk er det naturligvis meget svært at planlægge et konsulentbesøg, hvor it-konsulenten har mulighed for at se fejlen, når den opstår. Ved fjernsupport kan konsulenten overtage brugerens skærm og se nøjagtig, hvad det er for et problem kunden har – lige når det opstår. Kunden kan således hurtigere og billigere blive hjulpet videre med sit arbejde.
Fordelene ved fjernsupport er store og indlysende. Og hvis du vil vide mere om et firma, som arbejder udbredt med denne form for service, kan du læse mere hos Systemservice og deres fjernsupport service lige her.