Inspiration og trends

Fra tid til anden kan jeg godt blive lidt misundelig på min fætter, Kent. Det hænger sammen med, at han har fået et job, som jeg kun kan karakterisere som særdeles spændende. Kent er uddannet kemiingeniør, men sidste år i november skiftede han arbejde til en stilling i en stor supermarkedskædes udviklingsafdeling inden for fødevarer.

Det er hans job sammen med en række kolleger at finde ud af, hvad danskerne vil have på middagsbordet i fremtiden.

Egentlig troede jeg, at det var producenterne af fødevarer, der var alene om den slags udvikling, men de får åbenbart inspirationer fra deres kunder, som ønsker at være på forkant med udviklingen.

Kent fortæller tit om de mere spændende dele af hans arbejde. For eksempel har han til opgave at rejse til udlandet mindst fire gange om året med det ene formål at registrere de forskellige fødevaretrends, der er under opsejling i andre lande.

I mine øjne er den slags arbejdsrejser jo de rene ferierejser, men Kent fortæller dog, at han bruger adskillige timer hver dag på at indskrive alle detaljer om det, han oplever, på sin computer.

En anden spændende del af hans arbejde er selv at bruge fantasien og sørge for udviklingen af nye produkter. Vi kan jo ikke bare leve af andres innovation på området, siger han. Vi skal også selv fra tid til anden finde på nogle helt nye sammensætninger, og til syvende og sidst er det jo vores egne smagsløg, vi først og fremmest bruger i det arbejde.