Hvad skal Pia lære?

Vores datter, Pia, er studerende, og som så mange andre af hendes slags har hun brug for at tjene nogle penge ved siden af studierne. Derfor var hun ovenud lykkelig, da hun for nogle uger siden blev ansat som telefonsælger i et energiselskab, som udover at levere elektricitet også beskæftiger sig med bredbåndsforbindelser via moderne fibernet.

Og det er det sidste, Pia skal arbejde med, og hun glæder sig til at komme i gang med at ringe rundt til potentielle kunder i de områder, hvor selskabet planlægger at nedgrave fibernet.

Men før hun kan komme i gang med arbejdet, skal hun klædes på til jobbet i form af et tre dage langt kursus, som gerne skulle gøre hende til en telefonsælger i superklassen. Kurset omfatter først og fremmest en indføring i den helt rigtige præsentationsteknik, som skal sætte hende i stand til at forklare fordelene ved sådan et fibernet, så selv en mulig kunde helt uden forudsætninger kan få noget ud af hendes forklaringer.

Men en anden side af det er, at Pia på forhånd har en holdning til telefonsalg, som måske nok er påvirket lidt af hendes fra og mig, for vi bliver normalt ret irriterede over at få den slags opkald. Derfor vil Pia gerne lære, hvordan man bedst indleder sådan en telefonsamtale, så man ikke fra start gør kunderne fjendtligt stemt.

Noget andet, Pia glæder sig til at lære, er forhandlingsteknik, for det kræver naturligvis en vis kunnen på det felt, hvis man skal have overbevist en lidt negativt indstillet kunde.